tisdag 27 mars 2012

Tisdag = Panikartad start

När jag kom ner i köket i morse satt det en lapp på kaffemaskinen "Måste lagas". Fick en lätt känsla av panik. Vem av grannarna kan jag springa över till endast iförd pyjamas och tigga en kopp av? Provade dock att köra igång maskinen och se, den funkade. Skönt för både mig och mina grannar.

Teorin om att lilla R skulle sova gott med gröt i magen fallerade ganska snabbt. Tre gånger har han ammat i natt. Men skam den som ger sig, det finns hopp.

Försökte med lite potatispure nu på morgonen. Ingen jätte hitt, men vad sjutton . Det är ju potatis. hur kullinariskt kan det vara? Jag ska till ICA idag är tanken. Måste köpa på mig grönsaker så jag kan storkoka grönsakspureer. Husmodern i mig vägrar nämligen att köpa de smakburkar som finns i hyllan på ica. Nej jag gör egna och fryser in. Billigare och framför allt betyldligt apptitligare.



Hmmm... läste precis på SLV's hemsida. Smakpotion i storleksordning kryddmått... jag kanske ska backa lite dårå....


"Små smakprov kan ge barnet möjlighet att långsamt pröva på nya smaker och konsistenser. Du kan till exempel ta lite av din egen mat, motsvarande ungefär ett kryddmått, med en sked eller på fingret och låta barnet få lite på tungan. Det är alltså inte fråga om att plocka fram haklapp och tallrik, utan låt smakproven vara just smakprover, inte början till måltider. Det är ingen fara om maten innehåller lite salt, eftersom det handlar om så små mängder. Däremot måste maten förstås ha mjuk konsistens så att barnet inte sätter i halsen."  "Om du har prövat att ge de små smakproven som beskrivs under rubriken Pyttesmå smakprov kan du långsamt öka mängden. De första veckorna räcker det med några teskedar. Om du inte har börjat med smakprover tidigare bör du göra det när barnet är sex månader. Börja med små mängder, så att barnet får vänja sig gradvis. De första dagarna räcker det med någon tesked, sedan kan mängden långsamt ökas. "KÄLLA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar