lördag 25 februari 2012

Torsdag = snökaos och sötnos

Jag sov inte mycket natten mot torsdagen. Det gungade endel och det där sprängfyllda bröstet gjorde att en god natt sömn var omöjlig. På morgonen intog vi den obligatoriska frukosten. Herr O satt i fönstret och tittade ut över skärgården samtidigt som han åt en chokladmuffins. Mormor och jag njöt av vår frukost och stoppade ner våra chokladmuffins i handväskan istället. Jag gjporde ett försök att dricka kaffet. Det var i särklass det äckligaste kaffet jag någonsin druckit. Och då är jag inte allt för kräsen.

I Helsingfors var det snökaos. Jädrans vad snö! Bilarna var inplogade och överallt kunde man se bobcats som skyfflade snö upp på lastbilar och stressade människor som förtvivlat försökte gräva fram sin abilar. Valet att ta spårvagnen till aqvariet visade sig vara ett lyckokast. Vi kom inte med den fösta vagen då den blev knökfull av båtmänniskor utan fick vänta på vagn nummer två. Vilket visade sig vara himlans smart då denna var nästintill tom.

Efter att ha plumsat igeom stora vatten pölar och aanvänt oss av taktiken "om dem svänger höger gör vi det med" lyckades vi komma fram till aqvariet, resans huvudmål. Det var ett stort aqvarium med väldigt fina miljöer. Endel montrar var välvda så det kändes som om fiskarna simmade mot en. Herr O var den sötaste när han satte sig på golvet och tittade på gobis samtisigt som han sjöng för dem. Vi träffade leopardhajen Sötnos och tittade på diskomaneterna. Herr O åt lunch på aqvariet. Köttbullar och pomes. Jag smakade på en kättbulle och konstaterade snabbt att de svenska bullarn är mycket godare. Lilla R fick sin lunch brevid hajbasängen. Det funkade fint.

Vi var på aqvariet i säkert tre fyra timmar. Sen tog vi spårvagnen tillbaka till "båthotellet" som herr O kallade vår hytt. Inne i vår hytt hade en av kojarna ett sjökort över finska skärgården. En karta. Herr O kommenterade ofta att "Om pappa hade varit med hade han fått sova på kartan", och sen skrattade han. Pappa J får nog ta och foölja med nästa gång.

Innan vi åt moiddag han mormor och O med att gå och bada. Jag och lilla R sträckte ut oss på sängen. Lilla R njöt av att inte behöva ligga i vagnen, som förövrigt börjar bli lite liten för honom. Jag njöt av att titta på nyhetern där det pratades om sveriges lilla prinsessa.

Till middag blev det skaldjurfat för mig och mormor. Mormor åt ostron för första gången i hennes liv, och herr O slog till på räkor, krabbklo och hummer. Lilla R lyckades sova under hela middagen, vilket var helt underbart. Efter lite bollhav och shoppng var det sedan dax att sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar