tisdag 19 februari 2008

Vår?

Igår när jag gick ut tittade jag på termometern som sitter i köket, +8 grader! Jag började genast fundera om jag har nån annan jacka än den fantastiskt ill lila sak som jag nu bär, men nej. Det är bara den ill lila som passar... suck. Aja, det är bara 3-5v kvar nu, så det är väll bara att stå ut.

Sen har det börjat hända konstiga saker med mina händer. Ring och långfingret på höger hand har en tendens att domna bort. Det gör absolut inte ont på något sätt, men det är en märklig känsla. Dessutom har jag fått tillbaka mina värmeutslag under fötterna, så i natt låg jag med två frysklampar fastlindade runt fötterna. Det hjälpte faktiskt. Tycker dock lite synd om J som jag säker lyckades väcka minst sjuttielva gånger i natt...

Det är riktigt spännande att vara gravid när man sätter sig ner och tänker på det. Det händer en massa knäppt med kroppen, och alltihopa beror på en hög hormoner... eller det är i alla fall den förklaringen man får. Jag har försökt att klaga så lite som möjligt över alla krämpor som uppstår, men jag har nu beslutat mig för att göra en lite lista, mest för att visa för mig själv att det är ganska banala sådana som jag har råkat ut för...
  • Symfysen gör ont! Inte hela tiden, men det är ett h'vete att ta sig ur sängern och upp från golvet.
  • Magen är i vägen. Jag har nog inte stört mig så mycket på det förut, men nu är den verkligen i vägen. Det är jobbigt när man ska ta prover på ett barn och inte riktigt når fram.
  • Fötterna och händerna är toksvullna. Fötterna skulle lika gärna kunna tillhöra ett vällningtjock barn...
  • Magsveda på natten... Det är mycket irriterande att vakna av att det svider i magen... jag vet dock inte vad det beror på, för när jag ändrar läge (vilket tar 5 min med tanke på symfysen) blir det bra igen.
  • Värmeutslag under fötterna. Det finns en liten tendens till att de dessutom har spridit sig till händerna.
  • Flåsig! Men vad kan man förvänta sig när man har gått upp 20kg...
Jag kommer inte på mer nu... får nog göra en lista på bra saker en annan dag för att väga upp denna tror jag.

1 kommentar:

  1. Nu är det inte långt kvar tills ni får hålla er lilla prick! Förstår att det är jobbigt med värmen under fötterna!! Jag tycker att du är duktig som gör praktik så här närainpå förlossningen. Kram Mia

    SvaraRadera