onsdag 30 december 2015

Onsdag = Julafton


Vi har ju firat julafton såklart. För nästan en vecka sedan. Dagen började med att någon (Tomten enligt storebror och Husmusen enligt lillebror) hade stökat ner förfärligt vid köksbordet. Det var utspilld julmust, halvätna pepparkakor och julgröt.  Och en tomteluva i kläm. 


Efter frukost blev det paketöppning. Storebror hade fått ett världsstort paket som han bara "Måste öppna nu". Storebror liksom hoppade runt och kunde inte stå stilla så pirrig var han.  Jag mös när jag såg honom. Jag bara älskar julens magi. 


Även vi föräldrar hade varit snälla och fick paket minsann. Tomten verkar tycka att vi ska träna mer i vår familj. Pappan fick nya löparskor och jag fick ett aktivitetsarmband med stegräknare och mejlen i. Pojkarna fick varsin hink med väggfärg. Jag undrar hur Tomten tänkte där...


Efter vi svidat om packade vi in oss i bilen och körde hem till mormor. Det var dax för jullunch, glögg, fika, efterrätter, godis, spel, paket, Tomte, Kalle Ankas Jul, anti-pasto och allt annat som hör en riktig jul till. 

Lillebror var förtrollad av "Kalle Ankas jul". Den bästa delen var enligt honom husvagnen, såklart. Själv höll jag på att gå upp i linningen då de visade de extremt långsamma sengångarna. 

Så kom Tomten. Han var efterlängtad. Lillebror var lite avvaktande, och storebror visste inte riktigt hur han skulle agera. Men helt klart var att det var tomten. Och det var Tomten som lämnade över vissa paket, och släkten andra. Lillebror undrade var renarna var, och Tomten svarade att "dem har jag parkerat på E18"! Och vi föräldrar kunde inte annat än att skratta. Lillebror konstaterade då att det är klart att renarna har varningsblinkers. 

Dagen avslutades med att vi såg sista delen av julkalendern. Och jag kan inte annat än älska denna kalendern. Att få barnen att förstå att de är en del av historien, och att julbordet är som ett museum, en länk bakåt i tiden var klockrent. 

Så vi firade julafton
med nerstökat köksbord,
paket till oss alla
och renar på E18.
Och en faslig massa mat
som en länk mellan generationer







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar