fredag 18 december 2015

Fredag = Långkalsongmammorna

Ängel
Alltså, denna ängel som jag fick igår. Den lyser och ändra färg. 
Jag älskar den!

Igår var det dax för glöggmys med långkalsongsmammorna. Vi som suttit i varandras hem, iförda gamla hängiga långkalsonger och fikat samtidigt som vi ammat småskruttar.  Det är ett underbart gäng med mammor, kvinnor och vänner.  Det är underbart att träffas allesamman utan barnen. Att kunna prata ostört och helt fritt är lyx för småbarnsföräldrar. Mannen i mitt liv konstaterade att det var ett himlans kackel. Och så blir det när 11 kvinnor som inte setts på ett tag träffas. 

Vi pratade högt och lågt. Grät en skvätt, skrattade massor och fyllde på med energi. Jag gick och la mig varm i hjärtat och med ett leende på läpparna. Och som vanligt konstaterade vi att vi gör sånt här alldeles för sällan. 

Jag bjöd på varm brietårta, inkokta mandariner, ost, kex och julgodis såklart. De där inkokta mandarinerna var fantastiska. De ska jag göra till julafton som efterrätt tänkte jag. 

Inkokta mandariner
4-6st mandariner
3dl vatten
3dl socker
1 kanelstång
2-3 st stjärnanis
1/2 vaniljstång eller 
lite äkta vaniljpulver

Koka upp vatten, socker och kryddor. Låt småputtra i cirka  min. Skala mandarinerna med kniv. Lägg mandarinerna i en burk och häll över den varma lagen. Låt dra i ett dygn i kylskåp. Servera med grädde. Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar