torsdag 25 september 2014

Torsdag = Provocerad


Det är inne med ord på väggarna, och jag ska ärligt erkänna att jag hoppat på trenden. "Det är coolt att vara snäll" tavlan är ett tydligt exempel på det. Det är något som jag kan stå för. Något som på något sätt är allmängiltigt. 

Men det finns ordtavlor som provocerar mig. Som den ovan. Den kanske ser oskyldig ut, men när man tänker efter så är det vansinnigt. Det är FÅ förunnat att kunna leva på det man älskar att göra. Och älskar man att göra det, så kommer det ändå att komma dagar som man hatar. Det kallas visst för livet. 

 Om alla, i hela världen, skulle jobba med det dem älskar, hur skulle världen då se ut? Och jag tycker att det är ett hån mot de människor som kämpar, sliter och vrider ut och in på sig själv för att över huvud taget överleva dag. För dem skulle ett jobb, som genererade pengar och i sin tur trygghet till deras familj, vara värt allt. Oavsett om de älskade det eller ej. 

Tavlan väcker så mycket tankar hos mig, inte direkt positiva, att jag bli alldeles snurrig. Hur hamnade vi här, tänker jag.  Ett snurrigt inlägg blev det. Men det är bara för att jag inte kan få ihop det. Det bara studsar i huvudet. 

Men jag kanske har misstolkat allt samman.
Men irriterad och provocerad blir jag i alla fall.

4 kommentarer:

  1. Det är bara att gratulera till de som känner så. Jag funderar ofta det Emma sa på eventet: om du vunnit super mycket pengar, hade du stannat kvar på ditt jobb då? Är svaret nej då bör du fundera på en förändring.... Ligger något i det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och frågan är om man vill byta jobb, eller byta privatliv... Man måst liksom komma på varför man vill förändra och vad. Inte på ytan, utan på djupet.
      Om jag vann MYCKET pengar, skulle jag stanna på mitt jobb. Inte för att jag älskar det, utan för att jag på riktigt tror att jag är rätt person på rätt plats och vet att jag gör skillnad för många.

      Sen kanske jag skulle gå ner i tid, för att få möjlighet att vara med dem jag älskar mer...

      Radera
  2. Nä. Jag tror liksom inte på den där tavlan. Tror inte att det funkar så. Däremot hoppas jag att jobbet ofta ska kännas meningsfullt...
    Kram,
    Mittlifjennyaberg.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meningsfullt är en bättre beskrivning av vad jag personligen vill uppnå. Känna att jag bidrar med något. Och att jag är bra på det jag gör. Rätt person på rätt plats.
      Kram

      Radera