fredag 19 september 2014

Fredag = Palla äpplen



Jag vabbar idag, med en semisjuk herr O. Han var dyngsur av svett i natt, och då bestämde jag mig för att han skulle få ha en lugn dag hemma. Med fokus på soffan och spel. Men en liten snabb utflykt bedömde jag dock att han skulle klara av. Ett sms senare och vi var i En matsked grejers trädgård igen, för att palla äpplen. Mer jos och mer kakor skulle det bli. 

Och herr älskade äpplena. Härligt sötsyrliga åkerö. Han fick ett att äta, och det höll han sedan i hela tiden medans vi plockade. Jag med äppelplockaren, och han på stegen.  Han hade nog gärna velat klättra omkring i äppelträden, men insåg nog själv att det inte var så klokt. Jag såg att han gjorde en ansats, men att han sedan bestämde sig för att låta bli. 

På vägen hem åkte vi även förbi det bästa bageriet i världen, Kopparlundens Bargeri, och köpte frukost bröd tills i morgon. Så till lördagsfrukost blir det surdegsbröd och hempressad äppeljos. Något att se framemot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar