tisdag 17 september 2013

Tisdag = Marmelad

Just nu kokar jag marmelad. Alltså... JAG kokar MARMELAD! Det är sånt som min mormor annars gör. Men jag fick en massa underbara äpplen av grannmormorn, och jag tänkte "vad tusan, hur svårt kan det vara?". Och när jag dessutom hittade ett recept, på första googelsökningen, där jag hade samtliga ingredienser hemma, var saken klar. Klart jag kan!

Så här kommer mitt egenmodifierade recept på

Äpple och Ingefärsmarmelad

  • 380g skalade och urkärnade äpplen, skurna i små bitar
  • 3,5dl Syltsocker med pektin
  • Citronskal från en halv citron, skalat med potatisskalaren och sedan finstrimalt
  • Saft från en citron (det gör inget om kärnorna kommer med. Enligt min mormor innehåller dem pektin och gör bara marmeladen ännu lite bättre)
  • 1,5tsk riven färsk ingefära
Ner med allt i en kastrull. Koka upp, skumma av, och låt koka lätt i sisådär 20min. Häll upp i rena och varma glasburkar.

KLART!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar