tisdag 6 januari 2009

O somnar själv!!!

Vi har i snart två veckor försökt att få O att somna själv i egen säng. Jag insåg att det inte skulle funka med att vi alltid satt bredvid och höll handen tills han somnade. han började dess utom akna och knöla på nätterna, och det orkade jag inte med. Han somnade nämligen inte om själv, utan jag var tvungen att sitta brevid tills han somnade. Visst är det mysigt att sitta med när O somnar, men inte hållbart i längden. Så vi inledde projekt "få-O-att-somna-själv".

Första kvällen var jag inte hemma, och J testa själv. Det blev 30 min av skrik och panik från O's sida, men tillsut somnade han helt själv. Dag två var lite knölig den med. Men sen dess så slyter på bra. O är jätte duktig. Vi lägger honom i sängen med nappen och nattlampan och där ligger han och myser tills han somnar. Samma procedur är det när han sover på dagarna, skillnaden är att han då inte har täcket på sig. Sen började med detta har han i princip sovit hela nätter. Jag tror att jag kanske ha varit uppe tre gånger och gett honom nappen, men inget mer än så. Visst, han vaknar fortfarande 06 på morgonen, men det är ok om jag har fått sova hela natten fram tills dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar