lördag 3 augusti 2013

Lördag = Kärleken är



Bröllop igår mellan min bror och svägerska M. Bröllop får mig alltid att tänka efter . Vad är det som gör det så heligt? Förutom att man inför andra och lagen lovar att hålla ihop i vått och i torrt. Att vara varandras trygga hamn. 

Dagen efter ett bröllop är allt sig likt. Kärleken finns där precis som dagen innan. Den andra är samma person (tack och lov) som dagen innan. Du är en upplevelse rikare. Och genom att ha berättat för hela världen att "VI ÄLSKAR VARANDRA FÖR EVIGT" har man knutit ihop sig lite närmre. 

Det var en klok som sa nån gång att "Du kommer aldrig att kunna förändra någon annan. Det ända du kan förändra är din egen syn på den andra. Och när du har förståelse för den andra, kommer du inse att du inte kommer vilja att förändra denna. Jag är jag och du är du och tillsammans blir vi VI. Och på så sätt gör vi världen lite rikare. Andra kanske inte ser, andra kanske inte förstår. Men det gör inget. För att dem är inte VI. Och när dem förstår, blir dem en del av oss." 

Det finaste igår var när min älskade bror fällde en tår av lycka vid vigseln. Han gjorde sitt bästa för att pressa tillbaka den, men jag såg. Lyckan över att höra att henne som man älskat i över 9år, inför en stor folkgrupp av nära och kära säger "JA". Lyckan över att bli VI. Tåren visade, att djupt där inne växte sig lyckan och kärleken till kvinnan bredvid lite starkare. Rotade sig ännu djupare.  Det är vackert med tårar av lycka och kärlek. Det är ett bevis på styrka och självsäkerhet. 

Älskade Herr och Fru W. Ni älskar varandra lika mycket idag som igår. Skillnaden idag är dock att kärleken idag är lite djupare rotad. Mer självsäker. Men kom ihåg, att ni är precis samma personer idag som igår, med precis samma drömmar, visioner, framsidor, baksidor och styrkor. Det är det som gör er unika. Det är det som gör er till ett "VI". Det har skapats ett nytt fack i kärlekensbibliotek, Herr och Fru W's fack. Det är för att ni inte passar in i någon annans fack, och för att ingen annan någonsin kommer att passa in i ert.  Jag älskar ert "VI".


I FOLKVISETON

Nils Ferlin

Kärleken kommer och kärleken går,
ingen kan tyda dess lagar.
Men dej vill jag följa i vinter och vår
och alla min levnads dagar.
Mitt hjärta är ditt, 
ditt hjärta är mitt 
och aldrig jag lämnar det åter. 
Min lycka är din, 
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.

Kärleken är så förunderligt stark, 
kuvas av intet i världen. 
Rosor slår ut ur den hårdaste mark
som sol över mörka gärden.
Mitt hjärta är ditt, 
ditt hjärta är mitt 
och aldrig jag lämnar det åter. 
Min lycka är din, 
din lycka är min
och gråten är min när du gråter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar