tisdag 27 oktober 2015

Tisdag = Väntar på vänner



Kära nån. Tisdag. Och barnen har åkt på höstlov hos mormor. Tjolahopp. Då bokar jag finfika med vänner. Fina gamla kollegan och grannan kommer över. Jag har lovat te i massor och en äppelkaka. 

Hur äppelkakan blir, kan jag inte lova. Men jag har vispat ihop en egen vaniljsås, och den mina vänner, den går inte av för hackor. Det är inget för den som tänker på vikten. Men om man ska fika, varför inte bara gå all in, och strunta i alla normer. Om du ska göra något, gör det på riktigt, annars kan det lika väl vara. Alltså ska du fika, sitt inte och knapra på en nyttig torr "look a like bulle", låt bli eller ta en riktig. 

Ja men vanlijsåsen ja... Här har ni receptet. Ärligt plankat HÄR  i från (jag stundade dock i att späda med mjölk.... all in :). 

Vaniljsås, den bästa

1  vaniljstång
dl  vispgrädde
1 dl  strösocker
4  äggulor
  1. Häll mjölken och grädden i en kastrull. Snitta vaniljstången och skrapa ner kärnorna i gräddmjölken. Lägg även i vaniljstången. Koka upp och låt koka ett par minuter. Ta upp vaniljstången och låt svalna.
  2. Vispa äggulor och socker pösigt. Tillsätt lite av gräddmjölken och vispa lite till. Häll äggblandningen i kastrullen med gräddmjölk. Låt sjuda sakta på svag värme, utan att koka, under vispning tills den tjocknar. Den får inte koka, då skär den sig. Kyl såsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar