söndag 25 oktober 2015

Söndag = Böcker till en 7-åring

Vi läser en hel del här hemma. Högläsning. Jag tycker att det är viktigt, men framför allt så är det mysigt.  Jag tycker det sock är svårt att  veta vilka böcker som går hem hos Storebror. Vilka är tillräckligt bra? Sen får dem inte vara för spännande, speciellt inte om man läser dem på kvällen. Jag vill ju inte jaga upp honom inför sängdags. 

Under det senaste året har vi läst en hel del bra böcker. Och i och med att bokbussen nu kommer till oss varannan vecka, är det som om vi fått möjlighet att tänka lite utan för boxen, och låna lite andra böcker än vad vi annars kanske skulle ha köpt. Böcker som både han och vi vuxna har uppskattat.  Jag tänkte ta och rada upp några av dem, dels för att själv minnas, och för att ge er andra tips.

Monkel Trogg Monkel Trogg och den flygande åsnan

Böckerna om Monkel Trogg och Monkel Trogg och den flygande åsnan. Dessa är helt fantastiskt roliga. De handlar om en pytteliten jätte som bor i en vulkan, och hur han träffar en flicka i människovärlden som hjälper honom på hans väg i jättarnas vulkan. Storebror skrattade högt till denna bok, som även bjöd på lite lätt spänning och eftertänksamhet. Klockrena om ni frågar oss

Kalle och chokladfabriken

Detta är en klassiker, som jag inte hade läst eller sett filmen av innan vi läste den högt för Storebror. Kalle och chokladfabriken är en sådan där bok som jag anser att alla borde ha läst (Nej, det räcker inte med att se filmen). Den är spännande, sorglig, rolig och ger utrymme för eftertanke. Jag älskade boken. Och blev glad över att jag valde att läsa den högt för storebror. För den gav även mig något. 

Födelsedagsmysteriet Brandkårsmysteriet

Tågmysteriet Biografmysteriet

Sen har vi alla böcker med Lasse Majas detektivbyrå. Jag vet inte hur många av dessa vi har läst.  Sammanfattningsvis kan man i alla fall säga att de är lättlästa, underhållande och lagom spännande. Storebror gillar dem rakt igenom, och vi har nu läst samtliga som bokbussen har i sitt lager.  Böckerna ger inte mig som vuxen särskilt mycket. Men som sagt de är lättlästa och kapitlen är lagom långa, vilket inte ska underskattas på något sätt. 

Rymdresan Det svarta hålet
Sifferplaneten Vattenvärlden

Christer Fuglesang har skrivit fyra helt fantastiska böcker om farbror Albert och de två grannbarnen Markus och Marianas rymdäventyr med raketen Månlisa. Böckerna Rymdresan, det svarta hålet,  sifferplaneten och vattenvärlden är alla helt fantastiska böcker. Allra helst om man är som storebror och älskar rymden och roliga fakta.  Till varje bok finns det appendix som tar upp fakta kring det som karaktärerna upplever och ser, så som centrifugalkraften, primtal, atomer, ljusets hastighet osv. Jag lärde mig massor när vi läste dessa böcker, och storebror vill gärna läsa om dem om det är så att vi inte har någon bok som ligger och väntar på kö. 



Det var dem jag kom på just nu. Det kommer säkert att poppa upp fler i minnet, men då skriver jag om dem då. 

Så en massa tips om böcker till en 7-åring
och till föräldrar som har barnasinnet kvar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar