tisdag 20 oktober 2015

Tisdag = Lyxbad



Kväll. Dagen har förflutit utan några större incidenter. Nu njuter killarna av ett stooort skumbad innan det är dax för kvällsboken. Som vanligt, när pappan är på resande fot, läser vi böckerna i vuxensängen. Först storebrors kvällsbok och sen lillebrors. Det blir så mycket mysigare så. Och killarna får en extrabok läst för sig. 

Det fanns en tid, då jag verkligen fruktade inför de här kvällarna när mannen min var på tjänsteresa. Att själv rodda hela familjevardagen, flera dagar i sträck gjorde mig mörkrädd.  Men så är det inte nu. Killarna har blivit större, och jag har blivit klokare. Visst är det klurigt att ibland få ihop schemat, men det går. Jag ber om hjälp av grannar, förbereder middagarna, samkör kvällsbad och inser att allting tar lite mer tid. Med betoning på lite. Jag hittar lösningar på att få läxor gjorda och skapar plats för att ligga på golvet och bygga lego. 

Så snart är det färdigbadat
Och pyjamasar ska på
Sen blir det sagostund i mammas och pappas säng
Sen tror jag det blir lite yoga
Bara för jag vill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar