onsdag 2 juli 2008

Städat!

Idag har jag städat nedervåningen. Ja, inte arbetsrummet, det får J ta, men resten är nu skinande rent. Det är dammtorkat, dammsuget och våttorkat. Fantastiskt skönt. Jag ska nog ta och göra övervåningen senare idag och passa på att bädda rent. Det är så skönt att lägga sig mellan rena lakan. Riktig vardagslyx.

O låg och sov när jag dammade, satt i stolen och tittade när jag dammsög och låg på golvet och pratade med Zebran medans jag våttorkade. Nu sover han aldeles utslagen efter dagens ansträgning.

S ska komma och fika idag. Det var delvis därför jag fick ändan ur vagnenen och bestämde mig för att städa (tack S!). Så nu står det en kladdkaka i ugnen och väntar på att bli klar och ätas upp. *mums* Detta är den bästa kladdkakan jag vet, den blir fantastiskt kladdig och mycket god. Här har ni receptet:


100 g smält smör
2 ägg
4 msk kakao
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1,5 dl maizena majsstärkelse
ev. 50-100gmörkchoklad, beroende på hur lyxig man vill göra den

vispa ägg & socker
i med allt och sist i m smöret.

175 grader ca 20-22 min i nedre delen av ugnen. (testa dig fram för "bästa kladdet")


Om jag kommer på besök nån gång och du ska bjuda mig på fika... kan du inte baka den här kladdkakan då, den låter tokgod....

300 g smör
300 g mörk choklad
1,5 dl vit baksirap
1 vaniljstång
1 dl vispgrädde
1 dl vetemjöl
4 ägg
1/2 dl starkt kallt kaffe

GLASYR:
100 g smör
150 g choklad
50 g honung

Gör så här:
KAKA:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret och chokladen tillsammans. Blanda i sirap.
3. Dela vaniljstången och skrapa ner kornen i en kastrull med vispgrädden. Lägg också i själva stången och koka upp. Ställ åt sidan att svalna.
4. Fiska upp stången och häll i kaffet i grädden. Blanda med choklad- och smörblandningen.
5. Knäck i äggen, rör och tillsätt mjölet. Rör försiktigt tills allt är blandat.
6. Häll blandningen i en form med löstagbar kant och grädda i cirka 20 minuter. Kakan krackelerar eventuellt på ytan, men det gör inget.
7. Ta ut kakan och låt den svalna och mogna i kylskåp, helst till nästa dag.

GLASYR:
1. Smält ingredienserna i en kastrull. Låt svalna något och skeda generöst över kakan.
2. Ställ kakan i kylen i en halvtimme och servera den med vispad grädde eller glass.

1 kommentar:

  1. Åhå!
    Tack för receptet på glutenfri kladdkaka! Ska provas omedelbart! Och så kan jag rapportera att chokladrutorna blev jättegoda! :)

    SvaraRadera