torsdag 14 januari 2016

Torsdag = Isbubblor


Det är svalt ute ikväll. Minus 16 grader. Och tänk vad mycket bra saker man kan göra när det är så kallt. 

Som att slänga ut alla mattor, filtar, lammskinn, prydnadskuddar och annat tygigt som man aldrig tvättar på altanen. Jag inbillar mig att allt fryser till döds och ramlar bort när jag sedan skakar det om två dygn. 

Eller blanda sin egen såpbubbellösning och gå ut blåsa lite isbubblor. Det blir aldrig isbubblor när det är varmt. Isbubblorna är såklart galet vackra när det flyger omkring. Men de blir ännu vackrare  när det kraschat. De blir liggande som ett tunt flour på snön innan det faller ihop och blir platt. Vi gick ut efter middagen jag och killarna. Byltade på oss som om vi skulle ta en tur över Sibirien .Vi var ute tills dess att mina fingrar var vitare än mina ben är i början av april.  Och vi bestämde att vi ska prova att blåsa mer imorgon på dagen. Jag har nämligen slagit på sort och blandat 1 liter såpbubbellösning.

Annars så det fredagskänsla här hemma. Som sig bör en torsdag. Det är verkligen underbart att få vara ledig från jobbet tre dagar i rad, varje vecka. Vilken grej! Dubbelfredag. Det tackar man ju inte nej till. 

Så döda kvalster i mattan
och isbubblor i luften
Tänk vad bra med minusgrader




Recept såpbubblor


7,5 dl vatten
2,25 dl diskmedel
0,75 dl sirap
Blanda allt  i en flaska(pet) och låt stå tills dess att alla bubblor som bildats i flaskan har försvunnit.  Färdig att användas.

2 kommentarer:

  1. Men va kul - det MÅSTE jag prova!!

    En härlig fredag önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kul som helst! Nu är även mormorn fast ❤

      Radera