måndag 11 januari 2016

Måndag = Hejja Vardag!


Vardag. Och när jag väl hade förlikat mig med att jag inte fick sova längre på morgonen, så blev det en riktigt trevlig dag. En perfekt måndag. Med något mer kaffe än vanligt. 

Lillebror var lite trulig på morgonen. Han skulle prompt ha frukost 06.15. Men efter några mandlar och ett glas mjölk var han med på banan. Storebror skulle ta med sig sin hemmabyggda spelkonsol som han lött ihop alldeles själv till skolan. Jag sa nej. Han argumenterade för, med goda argument, och jag gav mig.  07,30 var jag på jobb, och funderade en stund över vad jag skulle göra. I vilken ände jag skulle börja. Jag började med kaffe, och sen flöt resten av dagen på. 

När vi kom hem behövdes det skottas. Någon (läs plogbilen) hade lämnat en hög vall framför garageuppfarten.  Och någon (läs mannen i mitt liv) hade inte kommit hem än och skottat bort den. Så det var bara att klä sig rätt och ge sig ut. Killarna var inte sena att hänga på. De skulle ifs inte hjälpa mig, såklart, utan bygga vidare på sina snökojor. Vi var ute i en timme. 

Sen var det dax för läxläsning, middagslagning, bokletning, biblioteket på hjul och försäljning av möbler. Och sen i säng med barnen. Båda två var lagom trötta på kvällen. Somnade utan knös. 

Vardag
Tusan vad trevligt det kan vara
Med rätt volym kaffe
Och insikt att dagen fylls av mer än bara arbete
Jag gillar det här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar