söndag 2 november 2014

Söndag = Trattkantareller i massor



Det blev en vända till skogen idag. Herr O var INTE tänd på iden, men ibland får man inte välja, så är det bara. Efter mycket suck och stön kom han med ut i alla fall. Lilla R tyckte det var en toppenide att gå ut. Det fanns ju vattenpölar för sjutton! 

Upp till vår lilla svampskog drog vi. Vi hoppades väll på att hitta några få stackars trattkantareller som överleft kyla och regn. Och jag vi hittade några få, och deras kompisar skulle man kunna säga. Vi plockade en sisådär 3,5kilo på 30min. Kära nån vad med svamp. Sen är det ju det där med att rensa, det ska man göra i skogen säger dem som vet. Dem som vet har inte barn i åldrarna 3 och 6 år. så vi tog helt sonika hem svampen, och har rensat den nu ikväll. 1,5 timme på två personer. 

Till lunch blev det omelett med trattisar och till middag creps med trattisar. Och samma lika imorgon lunch. 

Jag berättade för lilla R att det var svamp vi rensade. Då blev han lite irriterad och titta buttert på mig och sa, "Nej mamma, det ÄR trattkantareller!" Så det så. 

Nu ska jag basta. Tack och hej leverpastej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar