lördag 8 november 2014

Lördag = Läsa


Det är mycket läsa just nu. Lilla R kan ta en bok, sätta sig i sin säng, tända lampan och sitta och bläddra länge. Han återberättar böckerna och skapar nya sagor för sig själv. Underbart att se och lyssna på. Vi har även en rimbok med Bamse. Där läser jag fösta ordet, och lilla R rimmar nästa. Vi läser tillsammans, och älskar det. 

Herr O har så stilla börjat knäcka läskoderna. Han läser, ljudar och allt som oftast så blir det rätt. Det tar tid, men han låter det ta tid. Blir inte frustrerad. Han ljudar bokstäver som han ser per automatik. Idag när vi plockade ihop utomhusbordet fick han syn på ett X. "Mamma, titta ett X. EKSSSS". Och jag jag nickar och berömmer såklart. 

Och ett av favoritprogrammen just nu, för båda killarna, är "Bokstavslandet".  Vilket kalasbra program det är. Till och med så passs bra att jag kan se ett avsnitt utan att det börjar klia i kroppen på mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar