tisdag 3 december 2013

Tisdag = Tvätta rent

Alltså, magsjukan har lämnat mammans kropp. Elle nja, det har inte gått 48 timmar än, men känslan är i alla fall att den är puts veck. Just nu är jag inte ens säker på att dte var just magsjuka, utan det skulle lika gärna kunnat ha varit en matförgiftning.

Men hur som helst. Det måste städas efter en sådan episod. Och då till den ständiga frågan. Hur städar man en magsjuka? Jo, klorin och dylikt har faktiskt inte ihjäl alla typer att magsjukevirus. Utan det som gäller är att gnugga och gno. Skura ytorna helt enkelt. Så jag har nu skurat toaletter, handtag och lysknappar. Och om det nu mot all förmodan skulle ha varit calicivirus,   rotavirus, eller någon anna läskig variant så har jag även tvätta sängkläder, mina kläder och handdukar i 95grader.  För ja, de flesta virusar överlever temperaturer upp till 70grader, och maskinerna tvättar sällan i 70, även fast man ställt in dem på just det. Så vem vill chansa liksom. Så rent är det här hemma nu.

Och på tal om rent. Jag fick ju hem en hög med Vanish förra veckan. en hög med småpåsar att dela ut till vänner som just har en liten ökad risk för att få fläckiga kläder. eller kanske inte just vännerna, utan deras barn. Aja, hur som helst. I denna buzzning ingick även att jag skulle göra ett fläcktest. Alltså sätta vanish på prov. Så jag tog en bit bomullstyg, fläckade ner den med färska blåbär, mandarin, olivolja, balsamvinäger, tomatpuré, majonnäs, krita och tuschpenna och lät lappen ligga och torka in i en vecka. för det är så det går till här hemma. Jag toktvättar inte så fort det dyker upp en fläck. Nej, jag samlar på hög. När en vecka gått förbehandlade jag lappen med vanishspray och körde sedan en vanlig tvätt med mitt vanliga tvättmedel och vanish pulver. Tyvärr passade jag även på att tvätta en tomtedräkt... så den innan så vita bomullslappen blev rosa...  När jag granskade lappen efter tvätt så tror jag att de ända fläckarna som inte gav med sig var tuschen och framförallt kritan. Fruktfläckarna försvann dock. Och det är ju alltid trevligt, med tanke på hur många tröjor vi har här hemma med både mandarin och blåbärsfläckar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar