torsdag 26 juni 2008

Superkvinnor är vi allihopa!

Har funderat en hel del över det här med att föda med eller utan bedövning. Jag var helt inställd på att inte ta bedövning vid min förlossning. Jag hade övat yoga i minst 20v och gått diverse profylaxkurser. Men det hjälpte inte. Det blev en EDA och jag var nöjd med det.

Nu till saken. Många i min omgivning som fött barn utan bedövning vill gärna framställa sig själva som "naturliga", superkvinnor, "jag lyssnade på min kropp", det var inte lätt men jag gjorde det osv. Känner ni igen det? Det är som om det skyts med att man är en starkare kvinna för att man kunde föda barn utan bedövning. När detta förs på tal avfärdas man med ett "det är varje kvinnas val" och sen fortsätter skrytet med "men jag....". Detta gör mig förbannad! Det är en sån dubbelmoral i detta att jag skrattar åt det. Måste det vara två läger? Måste man skryta med sitt åstakommande? Måste man pracka på andra sitt sätt?

Jag födde med bedövning, jag är inte sämre än någon annan för det! Försök inte att få mig att tänka det häller. Pracka inte ner på oss som väljer bedövning, och skryt för Guds skull inte över hur duktig du var som klarade dig utan. I mina ögon är du precis lika duktig som jag. Tysta inte ner den som vill prata om och berätta om sin upplevelsen oavsätt vad du tycker och tänker.

(Oj vad arg jag låter... jag är snäll innerst inne, bara så du vet. *phissst* detta är inte riktat personligt till någon, bara så vi är på det klara med det :)

6 kommentarer:

  1. Shit tänk jag då som ska snittas denna gång, snacka om Osuperkvinna att inte ens göra det på riktigt *ironi*
    Dock gjorde jag det förra gången utan bedövning, och det rekommenderar jag INTE ;-) Så jag är osuperkvinnan her self!! hihi

    SvaraRadera
  2. Men varför ska man inte få tala om att man fött utan bedövning, och att man är stolt över det?
    Det är jag, men jag tycker VERKLIGEN inte att nån som fött med bedövning eller med snitt eller adopterat är sämre för det! Verkligen inte!
    Jag gissar på att du är stolt över att ha fött O, och det har du ju all rätt i värdlen att vara tycker jag! Prestation!
    Men jag är stolt över att ha fött W och L hemma, varför ska jag inte få säga det? Bara för att nån som fött med bedövning tar illa upp då?
    Jag hade ju dessutom en EDA när I föddes, alla förlossningar är olika, men mamman har alltid rätt till sin upplevelse, och rätt att vara stolt!
    Känns som det här är en öm tå hos kvinnor som fött med bedövning tycker jag, snanre än skryt hos dem som fött utan!

    SvaraRadera
  3. Precis! Vi ska alla vara stolta. Det jag menar är att i en del diskussioner som jag har hamnat i på sistone har det framhållits att det ena är bättre än det andra, och det är det inte enl. mig. Precis som du tycker tycker jag att vi alla ska vara stolta och inte värdera olika sätt att föda på. I ditt fall är det modigt/storartat att föda på sjukhus, med tanke på hur sjukhusrädd du är, medans det för mig är en prestation att bara föda ut barnet.
    Vi ska abslut vara stolta allihopa, det är inte det det handlar om, utan det handlar om att vara ödmjuk inför andras val, och på intet sätt värdera andras val i förhållande till dem man själv har gjort.

    SvaraRadera
  4. Klokt skrivet! Jag kan bara hålla med dig! :)
    Fram för det fria valet och att stötta varandra istället för att tävla och nedvärdera andra!

    SvaraRadera
  5. Om jag måste operera mig nångång så blir det utan bedövning...då blir jag en superman som kan kolla snett på andra som kör med bedövning........skämt och sido...va är det för en hysteri med att föda utan och med och dubbeldos och allt va det nu är...ALLA kvinnor som föder barn på ett eller annat sätt är superkvinnor...ni ger ju en annan person ett liv...ska vara glädje...inte nån rackarns tävling...kanske ungarna ska sitta i sandlådan och skryta..."min morsa födde mig utan bedövning".....trams...va stolta att ni har fött barn..det som är huvudsaken.

    SvaraRadera