fredag 19 februari 2016

Fredag = Västerås konstmuseum



Vi har varit kulturella idag jag och lillebror. Jag ansåg att det vore lämpligt med en utflykt. Jag är trots allt ledig på fredagar för att han och jag ska kunna ta det lugnt tillsammans. Upptäcka tillsammans. Skapa tillsammans. Så idag drog vi iväg till Västerås Länsmuseum och till konstmuseet. De har nämligen barnens konstfredag på just fredagar. Då öppnar de ateljén för skapande för barn. Just idag var det "fredag med lera" på schemat. Lillebror lerade en katt, en hund, en grotta och en soffa. Vilka han sedan omsorgsfullt målade. Så härligt att se och vara med. 

Efter skapandet tog vi oss igenom utställningarna. Det är roligt att gå på museum med barn. Det blir liksom en annan vinkel på allting. Och vi får möjlighet att prata om sådant som vi annars inte pratar om. Upptäcker tillsammans. Och Västerås länsmuseum är bra på så vis, för dem är så himlans barnvänliga. Sen ska jag inte sticka under stolen med att mina barn är otroligt museumvänliga. Kombinationen därav är klockren. 

Det häftigast "objektet" just nu är en kub med upphängda sidenband som är 25 × 525 × 400 cm. Så häftig att gå igenom och uppleva hur ljuset försvinner, ljudet blir dovt och hur man berörs av alla banden. Jag förstår att det är en favorit hos barn som vuxna. Lillebror gick igenom kuben flera gånger. Han blev liksom förtrollad av den. 

Så kulturell fredag
med tillsammanstid med lillebror
skapande
av lera och minnen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar