torsdag 30 juli 2015

Torsdag = Kulturella



Familjen N på Länsmuseet.

I förrgår bestämde jag mig för att vi behövde vara lite kulturella. Se vad vår egna stad har att erbjuda. Och med tanke på att vädret är allt annat än ljuvligt och förutsägbart ansåg jag att det vore perfekt med lite museum och bibliotek.

Vi han även med en lunch på stan. Pojkarna fick önska och båda ville ha Thai, vilket jag och mannen i mitt liv var tacksamma för. Ett något nyttigare alternativ på snabbmat.

På biblioteket lämnade vi tillbaka bokbussenböcker, i återlämnings och sorteringsmasknen. Det krävs inte mycket för två lantisbarn ska bli imponerade.  De skannade böckerna och sprang sedan efter boken för att se i vilken vagn den åkte ner. Såklart passade vi på att låna lite böcker med. Herr O lånade "Monkel Trogg" och herr R lånade "Häng med i trafiken". Mycket bra val av båda två. Vi föräldrar lånade inget. Det slog mig inte äns att jag kanske skulle låna en bok till mig själv... Herr R satt med pappan länge i en fotölj och läste böcker. Många böcker, främst fakta böcker. Älskar bokmal. Herr O bläddrade i en bok om kroppen. Och jag drog en lättnadens suck då han bläddrade för bi sidan om fortplantningen utan att börja ställa en massa kluriga frågor.

Efter biblo gick vi vidare till Västmanlands Länsmuseum. Det är underligt att under de år som jag faktiskt bodde 5min i från museet, besökte jag det aldrig. Men nu, nu var det dax. Utställningarna var faktiskt imponerande. Den om forntiden och om bokstäverna var bäst. Mannen i mitt liv var besviken på delen om ASEA. Och jag är benägen att hålla med honom. Den var nästan pinsamt liten. Forntidsutställningen skulle jag kunna tänka mig att besöka igen. Och ta det lite lugnare igenom. Kanske med bara herr O, så att vi kan titta och tänka i lugn och ro.

Så en dag med snabbmat ala R och O
en bokåterlämningsmaskin
och lite bokstäver
En bra dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar