måndag 25 maj 2015

Måndag = New York


Så kom iväg. Till den mytdomsbundna och enligt mig lite uppschåsade staden i väst, New York. Det började dock inte så bra. Planet var försenat precis 5 tim och 54min. Vi lyfte med 6min tillgodo innan personalen skulle behövt att gå in i "vila". Vad som var trasigt? Jo en taklucka i det bakre pentryt, som kanske, möjligtvis skulle kunna lossna vid landning... Reservdelar (gångjärn och skruv) flögs in från Schweiz...

Nåväl, vi kom fram och luckan höll. Det var en trevlig vecka. Vi han med att se och höra massa. Vi dissade dock tunnelbanan helt och bestämde oss för att gå överallt. Och jag är glad för det. För att genom att traska på som vi gjorde så "träffar" man staden på ett helt annat sätt än om man ska "resa" mellan sevärdheter (för att någon stans bocka av listan....).  Sen ska vi väl erkänna att vi åkte klassisk turistbuss en dag, för att ta oss ner till finansdestriktet, och för att mannen i mitt liv skulle få vila fötterna. 

Jag gör en lista över veckans bästa. Det blir enklast så.

Att bli serverad ett glas bubbel har funnit en ny innebörd. Jag fick verkligen ett drickglas, fyllt till brädden, med mousserande vin. Tack för den mexico resturangen. 

Amish market på 48th street. Stog för vår dagliga frukost. De hade både Annas pepparkakor och peanutbuttersmoothie. 

The highline. I mitt tyckte så mycket trevligare än central park. Hade jag haft med mig löparkläder hade det varit här ja hade tagit mina rundor. 

Promenaden till china town och hem igen. Så häftigt att ta sig igenom SoHo och the village. Det kändes som "det riktiga" New York. 

När min älskade säger "Där spelar dem ju fotboll utan kramas" och pekar på en fotbollsplan. 
Top of the Roks och deras guidade tur. Strålande sol och nästintill ingen dis alls. Ett trevligt sätt att träffa New York på. 

Matmarknaden som bara dök upp på 48th street. Och som dessutom hade glutanfria creps! 
Den grekiska resturangen med de godast bifteki jag någonsin ätit. 


BareBurger! Om man ska äta en burgare när man är i New York, så är det bannemig här.

Den lilla resturangen där vi åt italiensk mat tillsammans med den mångmiljonär rika pensionärerna som skröt om vilka dyra lägenheter då sålt under sin karriär. 

MoMa's presentbutik! Synd att dem inte hade ett fik i anslutning.

Bloomingdales. Där kravlade vi runt på golvet och undersökte köksbord. En säljare intygade dyrt och heligt att dte absoluuuuut inte var några problem att shippa till Sverige. 

Ground zero. Jag vet att jag sa att jag inte skulle dit. Men det låg på vägen. Samma dag som vi var där hade de haft ett lopp upp i World Trade för att hedra minnet av dem omkomna. Det var mycket blommor och djupt rörda människor som rörde sig runt fontänerna.

Att bara gå och insupa stadens atmosfär. Att se alla människor och förundras över hur många de faktiskt är.

Enterprise! Mäktigt! Så glad att vi tog oss till Space and Indeependet museeum. 

Alla dinosaurieskelett på naturhistoriska. De tog oss med storm. Vi som bara skulle gå in och kika lite, när vi ändå passerade. 

Jag vet inte om jag måste åka tillbaka faktiskt. Inget jätte sug. Det som jag därimot fick ett sug efter var att besöka fler storstäder och se mer av USA. 

Så tack New York för en rolig och minnesvärd vecka. 
Du har verkligen världens godaste hamburgerrestaurang hos dig!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar