fredag 29 maj 2015

Fredag =Sockerfira hallon och chokladbollar



Jag kände att det var dax att förse kylen med lite nyttigare gotte. Nog för att Hershey's kisses innehåller mycket, men inte är det vitaminer direkt... Jag var suger på hallon och choklad. En enligt mig fantastisk kombination. Nästan lika bra som choklad/citron/lakrits

Efter lite tänkande kom jag fram till ett recept som antagligen skulle fungera. Jag slängde ihop lite på måfå, och det blev lycka! Så nu tänkte jag att jag ska försöka sammanfatta ett recept som jag höftade fram. Så ta allt med lite höftmått. Då ska ni se att även era smaklökar kommer att dansa schottis. 

Hallon och chokladbollar


5st dadlar från kyldisken
1/2 dl frysta hallon (denna är höftad)
1dl Renat havregryn (ev lite extra)
1/2dl kokosflingor (denna är höftad)
1,5 msk kokosfett
2 kaffemått (hade ingen msk att tillgå...) kakao

Klipp dadlarna i bitar och blanda dem sedan med hjälp av en sked med övriga ingridienser. Kör sedan med stavmixern tills du har en härligt geggig smet.  Rulla bollarna i kokos och kakao och skjutsa in dem i kylen. Låt dem stå ett tag (om du orkar vänta) så de blir helt kylda. Ät sedan och kän hur smaklökarna dansar schottis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar