söndag 17 november 2013

Söndag = Frukostbullar




Scones i all ära. Men jag kan lätt tröttna på dem .Och ibland känner jag att jag vill variera helgfrukosten lite. Så idag googlade jag lite och hittade ett recept på frukostbullar med bakpulver. Alltså utan jäst. För det är ju så just vi frukostar, att man har inte tid att vänta på jästider i tid och otid. Man vill ha bröd NU!

Så här har vi mitt recept på
Kvicka Frukostbullar

4 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt

1/2 dl solrosfrön
Lite psyllium frön
2 msk sirap
3 dl vatten
Krossade linfrön till topping

Gör så här…
1. Värm upp ugnen till så varmt det bara går. Blanda mjölsorterna, bakpulver, solrosfrön, psylliumfrön och salt i en bunke.
2. Rör ner sirap och vatten i mjölblandningen. Arbeta ihop allt till en deg.
3. Forma 6 bullar av degen. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper på.
4. Strö på lite vallmofrön, havregryn eller solrosfrön.
5. Sänk värmen i ugnen till 200 grader och grädda bullarna mitt i ugnen, ca 10-12 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar