tisdag 30 juli 2013

Tisdag = Sommarböcker

Hotellet i hörnet av Bitter och Ljuv

Igår läste jag ut boken "Hotellet i hörnet av bitter och ljuv" . Det är härligt med bra böcker som man faktiskt lär sig något av. Den här boken var en nyttig historialektion för mig. Handlingen utspelar sig i Seattle under andra världskriget. Huvudpersonen är en kinesisk pojke som kämpar med att göra sin far till lags. Allting ställs på sin spets när han träffar en japansk flicka. 

När jag läst klart boken insåg jag vad lite jag vet om vad som hände under andra världskriget utanför Europa. Att det verkligen var ett världskrig. Det finns så mycket mer att läsa och lära. 

Avig Maria

I kontrast till boken ovan har jag även läst "Avig Maria". Det är något befriande att läsa Mia Skäringers krönikor och blogg. Det är allt annat en en vacker yta som visas upp. Det är den inre, kampen med sig själv och världen runtomkring henne som hon skriver om, och i det finns det en hel del igenkänning. Jag älskar Mia för hennes raka ärliga sätt. Det gör att man lär känna sig själv lite mer. Ger sig själv lite mer kärlek. Och det är det hon vill med sig bok. Att vi ska inse att kärlek till andra är även kärlek till sig själv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar