onsdag 17 juli 2013

Onsdag = Böcker



Det är sommar. Och då hör det till att jag ökar på tempot i bokläsning. Hittills har jag klämt två böcker, och den tredje är redan påbörjad.

Nästan hemma

Den första jag läste ut var "Nästan hemma" av Jean Kwok. Den handlar om en mamma och hennes dotter som flyttar från Hongkong till Brooklyn i början av 1990. Mamman får jobb på textilfabrik (vad som kan liknas vid ett slavkontrakt) och flickan som var en toppstundent i Hongkong, sliter med att bli en toppelev även i USA. Beskrivningen av det slitjobb som mamman gör, och den verklighet flickan lever i är skrämmande verklig.

Jag gillade verkligen boken, även om den är något förskönande. Den var lättläst och man sögs in i den. Men tyvärr raserades allt när jag läste epilogen. Efter att ha läst den så blev boken  bara ett ända stort blaha. Jag blev arg. Så om du vill läsa boken. Hoppa över epilogen.

Okända väsen


Den andra boken jag läst är "Okända Väsen" av Tracy Chevalier.  Boken handlar om två kvinnor som letar och finner fossiler på Englands sydkust under det tidiga 1800-talet. Boken beskriver dels kvinnosynen under denna tid och även hur synen på jordens skapelse var under utveckling.  Från en syn där bibeln bokstavstolkads mot en ny vetenskaplig förklaring.  Boken baseras på verkliga personer och verkliga händelser, och den känns trovärdig. Språket flyter och beskrivningarna av både platser och personer är målande.

Det här var en bok helt i min stil. En bok som beskriver människor som faktiskt har haft en stor roll i hur vi ser på jordens historia, berättat på ett gripande och lättsläst sätt. Jag kände verkligen för karaktärerna och förundrades över deras sökande efter kunskap. Det här är en bok som jag varmt rekommenderar att ni läser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar