tisdag 27 november 2012

Tisdag =bröd

Bröd som jäser över natten är fantastiskt. Man slänger ihop dagen lite snabbt på kvällen och på morognen har man en färdigjäst deg som bara är att baka ut och sen skjutsa in i ugnen när ugnen väl är varm.

Detta brödet gjorde jag i helgen, och nu har jag satt en ny sats, då herr O utbrast i "Det är det bäst abrödet mamma".

Så här kommer mitt recept, inspirerat av Pain de Martin. Jag blandar vikt och volymmått friskt. Men det är enklast så. Missade att väga båda linfrö och aprikoser. Så de är lite uppskatat.

Annas frukostfrallor
6g färsk jäst
40g Honung
7dl kallt vatten
2tsk salt
1dl linfrön
1dl aprikoser klippta i bitar
390g vetemjöl
390g vetemjölspecial

Kvällen:
Rör ihop allting. Inte knåda! Rör med en trägaffel. Täck bunken med platsfolie och låt stå över natten.

Morgonen:
Sätt i gång ugnen på 275 grader. Ös ut degen på ett välmjölat bord. Dra ut degen till en rekangel och vik den sedan dubbelt. Knåda INTE! Skär i lagom stora fralla bitar. Det blir typ 16st. När ugnen är varm sätt in frallorna och sänk temperaturen till 250grader. Grädda i sisådär 10-15min.

Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar