onsdag 28 november 2012

Onsdag = Varför?

Lilla R sjuk. Hög feber. Herr O pockar på uppmärksamhet. Det är jobbigt att sitta i andra rummet när man är fyra. En mamma som bara vill ha mjlighet att slutföra en tanke. Japp, så har vår dag sett ut idag.

Och för att toppa det hela så var batteriet slut i bilen när vi skulle åka till logopeden. PANIK! Bara att plocka fram problemlösaren i mig. Eller kanske låta den lägga i en högre växel. Ringa granne som jag visste var hemma. Och visst kunde han ställa upp.  hjälten i den silvriga bilen med en nyfiken ettåring i baksätet blev dagens vardagshjälte. Vardagshjälte två var tjejen i receptionen hos logopeden som kom ut och mötte Herr O på parkeringen  för att jag skulel kunna köra en vända och ladda batteriet. Världen är god bara man vågar tro på det.

Annars så har jag bakat lussebullar med gnällig bebis på höften. Varför kan jag inte bara slappna av!? Aja, goda bullar blev det. Herr O var nöjd då han fick slicka skålarna.


Saffransbullar (HÄR)

125 g smör
5 dl mjölk (standard)
50 g jäst för söta degar
1 ½ dl socker
½ tsk salt
1 g saffran (dvs 2 påsar) + en sockerbit att mortla det med
ca 15 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g rumstempererat smör
1 dl socker
150 g mandelmassa
1 msk vaniljsocker

Fixa degen som en deg ska fixas. Kör i maskinen i minst 5min. Låt jäsa 40 min. Baka ut som vanliga kanelbullar fast med mandelmassafyllningen istället för kanel. 250 grader i ugnen i 10 min. KLART! Varför krångla till det? För extra spänning gör samtliga moment med febrig ettåring på höften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar