fredag 24 januari 2014

Fredag = Dagis!

Vi lägger massa med pengar på att utbilda förskolelärare. Jag hävdar att det behövs. Jag vill att mina barn ska tas om hand av välutbildad personal som har hjärtat på rätta stället. Jag vill att det ska bedrivs planerad pedagogisk verksamhet som mina barn ska få ta del av.

På de förskolor som jag har varit i kontakt med är den planerade pedagogiska verksamheten förlagd till förmiddagarna. Det är då man målar på teman, har sångstund, gå till biblioteket,teatern, pratar om andra länder osv. På eftermiddagarna är det vila och fri lek (som är så viktig enligt mig).

Kommunen, de folkvalda,  motarbetar dock förskolorna enligt mig. De utesluter barn från den planerade pedagogiska verksamheten. Eller, de gör det hela ganska motsägelsefullt. Barn som har föräldrar som är föräldralediga med annat barn får vara på förskolan mellan 9-12. Varje dag i veckan. Alltså 15 timmar i veckan. Dessa timmar är förlagda till den planerade pedagosiskaverksamheten. Man tycker nämligen att det är viktigt att barnen får förskoletid. Men så vips, när föräldrarna börjar jobba, då är den där planerade verksamheten inte viktig längre. Då får barnen vara på förskolan när föräldrarna jobbar. Och om då en av föräldrarna jobbar enbart kvällar, får barnen helt resolut komma till förskolan 11 (på nåder) och sen vara där hela eftermiddagen under den fria leken. Dessa barn missar alltså helt den planerade pedagogiska verksamheten. Vist sägs det att "vi gör det som barnen är intresserade av", men jag har ännu inte sett en ända skogstur/teaterbesök/lärarledd stund någon eftermiddag. Så kom igen.

Man kan alltså säga att det för vissa barn är en förskola, där det råder planerad pedagogisk verksamhet och för andra barn är det dagis av den gamla skolan. Fri lek medans mamma och pappa jobbar.

Just nu går mina barn på dagis... tack för det kommunen! Tack för att ni absolut INTE vet vad som är bäst för mina barn eller någon annans heller för den delen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar