måndag 18 juni 2012

Måndag = en tanke om hemmagjord barnmat

Vi var på IKEA i helgen. Och när man är på IKEA äter man lunch. Så är det bara. Herr O fick sin aköttbullar, jag och J åt någon forma av kött (mycket gott) och lilla R fick för första gången i sitt liv äta en barnmatsburk från ett välkänt märke.

Och nu ska jag förklara varför jag undviker att ge honom barnmatsburkar så långt det går.

Jag vände på burken på IKEA och läsa på innehållsförtäckningen. På första plats stog vatten tätt följd av skummjölk. På framsidan av burken stog det lasagne. Började leta efetr ingridienser som jag anser borde finnas i en lasagn. Jo på tredje plats står nötkött 8% och på fjärde durumpasta. Och sedan följer  morot, tomatpuré, lök, ost, risstärkelse, veg. olja, rotselleri, oregano. Ingridienserna i sig är det väll inget fel på. Jag skulle gladeligen kunna använda samtliga ingridienser utom just skummjölk och risstärkelse i den maten jag lagar. Det jag är förundrad över är att på första plats står just vatten. Och jag undrar såklart hur mycket vatten? Nötkött är 8%, så vi vet att det är mer vatten än 8%. Och  min tolkning är att först tillsätter man vatten och sen tillsätter man risstärkelse för att maten inte ska bli för vattnig.  Märkligt i sånt fall. Gör burken mindre och mer näringstät, och servera vatten som dryck kanske?  Eller är detta vatten och skummjölk deras variant på vitsåsen i lasagnen. Och lite ost på det, redd med rismjöl. Kanske? Och smaken, smakar det lasagn? Jag vet faktiskt inte. Det smakar i Alla fall inte som den lasagnen som jag gör. Och här kommer jag till min huvudpoäng.

Jag vill att lilla R ska lära sig att äta den maten vi äter. Känna de smakerna vi känner. Vänja sig vid de texturer som vi lagar här hemma. Burkmat är vad jag vet inte näringsmässigt farligt. Man kan leva på burkmat, men vi gör dte inte här hemma. Här lagar vi mat. Jag prioriterar att lilla R ska få i sig mat som jag vet är bra. Som jag inte behöver fundera över. Sen vet jag av erfarenhet att det är lättare att gå från pure, till bitar till vanlig mat om man använder samma smaker hela vägen. Så vad jag förlorar i tid på at göra purerna idag, tror jag jag vinner i tid framöver då jag hoppas att det blir färre diskussioner om "jag tycker inte om" vid middagsbordet.

Och vad fick lilla R till lunch idag  då? Jo rester från gårdagens middag.
Innehållsförtäkning: Potatis(40%), Fläskfile (19%), Brocolli(16%), Mjölk(13%), majs(10%) och färsk timjan. Och kanske lite peppar och olja på den ugnsbakade potatisen, men INGET salt.

Det krävdes en hel 190g pureburk på IKEA för att lilla R skulel bli mätt. Här hemma, av min pure räckte det gott med 140g. Och jag, han drack vatten till båda måltiderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar