tisdag 3 maj 2016

Tisdag = Sockerutställning på högstadiet


Jag och min kollega på högstadiet har under våren bekymrat oss över alla ungdomar som går till billiga butiken i närheten av skolan och köper energidrycker, godis och andra onyttigheter på rasterna.  Vi har pratat om hur vi skulle kunna påverka dem till att göra klokare val. Vi hade n tanke att låna landstingets sockerutställning, men så kläckte jag iden att det är bättre att vi går och köper allt det där barnen köper och gör en utställning om det i stället. 

Sagt och gjort. Vi begav oss till butiken och köpte enbart onyttigheter. Jag ska erkänna att jag kände ett visst illamående när allt packades upp ur våra kassar och "sockeruträkningen" påbörjades. Det är väldigt enkelt att  räkna på just sockerbitar. Kika på produktens näringsvärden. Ta "Kolhydrater, från sockerarter" delat med vikten på en sockerbit (3,6g) och vips så är det klart. 

Hur mycket tillsatt socker får man äta då? Här tycker jag spontant att livsmedelsverket är ute och cyklar. Men enligt NNR (Nordiska Näringsrekomendationer) får högst 10E% komma från just tillsatt socker. Det betyder cirka 15 sockerbitar för en 15årig tjej (På tok för mycket enligt mig!).  Men då är det allt tillsatt socker under en dag. Tänk frukostflingor, bröd, såser, inlagd gurka, blodpudding osv. 

Så vi skolsköterskor gör en sockerutställning
och visar var skåpet ska stå
Om vi får en endaste att tänka om
så har vi vunnit massor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar