onsdag 4 mars 2015

Onsdag = Bröllopspresent, igen


I lördags, mitt i mellan alla kalasen, var det dax igen. Dax för att fira att vi har gift oss med att göra något tillsammans. Denna gången var det ost och vinprovning som stod på menyn.  

Vi hade fixat med barnvakt och drog ner på stan för att lära oss känna vilka ostar som passar med vilken typ av vin. I totalt 90 min satt vi som små ljus och lyssnad på en sommelier som pratade om just detta. Vi drack när vi blev tillsagda och åt när vi blev tillsagda. Och visst var det intressant. Men kombinationen något trött mor och vin gjorde att jag tyvärr minns mindre än vad jag hade önskat. Något jag dock minns, både smakmässigt och intellektuellt, var att man inte ska kombinera möggelost och rödvin. Det smakar faktiskt blä! Sen var det någon ost, (brie?!) och något vin (rött) som inte skulle blandas heller, för då smakade det metall i munnen. 

Det godaste, dock inte tillsammans, var portvinet och en ost som hette comtè. Portvinet mins jag dock inte vad det hette. Men mannen i mitt liv fotade det, så vi har i alla fall en minnessäkring på det. 

När vi provat klart tog vi en taxi hem, såklart. Och jag som inte är så himla intrimmad på alkohol just nu, somnade gott. Och nej, jag drack inte upp allt i glasen. Det fick mannen i mitt liv göra. Någon form av självinsikt har jag faktiskt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar