fredag 26 mars 2010

Alla dessa regler

TFP, eller tillfällig föräldrarpenning som det så fint heter. Det är en hel vetenskap. Jag jobbar som bekant kvällar och helger (om någon mot förmodan skulle ha missat det). Idag är O sjuk. Feber, snorig och allmänt sänkt. I alla fall när han inte har ipren i kroppen. Jag måste alltså vara hemma med honom. Dagis tar inte emot honom. Jag jobbar 13.30-22 ikväll. Jag får ta TFP för dem timmar som O skulle ha varit på dagis. J skulle ha hämtat på dagis 17.00 idag. Det betyder att jag i försäkringskassans (och arbetsgivarens?) kan jobba från 17.00.  Jag ska alltså infinna mig på jobb idag klockan 17, för att jobba till 22. Jag gör det gärna, det är inte det. Förhoppningsvis får jag vara på barnakuten. Om det blir så att jag ska vara på avdelningen kommer kvällen bli tuff tror jag. Att slänga sig in i arbetet och ligga 3,5 timme "efter" är ingen höjdare. Jag gör det gärna, även om jag så här i förväg vet att det aldrig blir riktigt bra.

Till saken hör även att J börjar bli hängig. Hur löser vi det om han blir sjuk i helgen och O fortfarande är sjuk. Hoppas på att det finns en snäll mormor eller morfar som vill ta hand om ett sjukt barnbarn. Eller så får jag ta TFP. För då är det så att barnets ordinarie vårdgivare är sjuk (J) och då får jag ta TFP, även om det är helg.... tror jag.

1 kommentar:

  1. jo så är det, även om det är helg :) Man kan vabba om barnets ordinarie vårdnadshavare är sjuk på helgen. FK komer säkert undra, men det löser sig om de oggar... :) Dock kanske det är lättare att J vabbar halvdag och kommer hem på em så blir det mindre krångel för dig? KRAM tiller sjuklingar!!

    SvaraRadera