söndag 5 december 2010

Ett dygn med syster och mor

Åkte till söstra mi med mor i fredags.
Första utmaningen var att komma igenom Stockholm och ner till Liljeholmen. Det var ingen enkel match. Det tog oss 30 min att komma från Järva krog till Haga...  Till slut tog mor mod till sig och körde på känn igenom Stockholm. Bravo mor! Jag berömde och hon körde.
Utmaning två var när vi skulle hitta någonstans att äta middag. Vi sprang runt näst intill hela city innan vi hittade en pizzeria (smart... söstra mi är glutenintollerant) som hade lediga bord. Det blev en underbar fisksoppa, minus läskigheter (muslor och bläckfisk) för söstra mi, och ett gott rödvin till. Och tur var väll det att vi drack vin.
Utmaning tre var att inte somna på den dansföreställning som vi var och såg. En Kvarnström koreografi med musik som mest var ett läte. Jag hävdar att jag inte är tillräckligt kluturig av mig för att uppskatta den typen av konst. Vi var alldeles chokade alla tre när vi gick därifrån, undrande över vad vi just sett.
Utmaning fyra. Att sova i en lägenhet på 37kvm med två halvgalna kattungar som sällskap. Jag vaknade av att den ena lekte med mitt hår, och att den andra studsade mig på magen.
Utmaning fem. Att få söstra mi att föna håret lite snabbare så vi kunde komma iväg och shoppa nån gång. Förövrigt en omöjlig utmaning.
Utmaning sex. Att bära runt på en julgransfot på sisådär 5kg under hela shoppingturen. Mor hävdade hela tiden att det inte var någon utmaning, men jag slår vad om att hon ljög...
Utmaning sju.  Hitta ett ledigt bord på KaffeKatten. Nästintill helt omöjligt. Men längst in, längst upp fanns det ett ledigt bord. Underbart fika!
Utmaning åtta. Att ta sig genom Stockholm gator vintertid. Snöröjningen är inte direkt på topp i city. Drottninggatan är väll ok, men alla andra gator är täckta av grått, halt snöjox.
Nionde utmaningen var att såga av en list till söstra mis kök. Mor hade tagit med sig stora fogsvansen till den pyttelilla listen. Det gick till slut. Men då krävdes det två kvinnors list för att få det att fungera.

1 kommentar: